http://electrical.loxblog.com/ کلیه تحقیقها ودانلود نرم افزار های مفید رشته برق و ... را از این وبلاگ دریافت کنید ! (دانلودهای نرم افزارها به صورت لینک مستقیم وجود دارد) سوالات مبانی برق"

 

 

8

 

 

تولید مغناطیس به وسیله ی جریان الکتریکی را بنویسید ؟ هنگامی که جریان الکتریکی از سیم عبور کند سیم مانند مغناطیس عمل می کند و براده های آهن را جذب می نماید در صورت قطع شدن سیم خاصیت مغناطیسی سیم از بین می رود و براده های می افتند .  

9

آبکاری برقی چیست؟  یکی از کاربردهای الکترولیز آبکاری برقی است .

10

 

یک هادی خوب حرارت بیشتری تولید می کند یا یک هادی ضعیف ؟ هادی خوب 

فلزی را نام ببرید که اثر حرارتی زیادی داشته باشد ؟ تنگستن یا کروم نیکل 

11

لامپ معمولی چگونه نور تولید می کند ؟ با عبور جریان الکتریکی از یک رشته ی هادی ضعیف داخل آن « تنگستن » به دلیل مخافلت با عبور جریان الکتریکی حرارت تولید می شود. 

12

در لامپ های نئون از یک ............... به عنوان هادی استفاده شده است . « گاز بی اثر» 

13

گوشی کریستالی براساس چه قانونی ساخته می شود ؟ پیزو الکتریک    

     کدام وسایل دیگر بر مبنای این قانون کار می کنند ؟ فندک پیزویی – ساعت کریستالی - میکروفن 

14

تفاوت خاصیت بین الکترو مغناطیس و الکتریسیته ی مغناطیس چیست ؟ الکترو مغناطیس یعنی مغناطیسی که به وسیله ی الکتریسیته تولید می شود اما الکتریسیته ی مغناطیس یعنی الکتریسیته که به وسیله ی مغناطیس تولید شده است .  

15

عناصر طبیعی مغناطیس را نام ببرید ؟ آهن – کبالت – نیکل – کادمیم . 

16

الکترو مغناطیس چیست ؟ چون الکترو کوچکترین جزء هر اتم است برای تشریح رابطه ی بین الکتریسیته و مغناطیس نظریه ای به وجود آمده است که به آن الکترومغناطیس گویند . 

17

میدان الکترو مغناطیسی را تعریف کنید ؟ در هر نقطه خطوط نیروی الکتریکی و خطوط نیروی مغناطیسی بر یکدیگر عمودند به ترکیب این دو میدان ، میدان الکترو مغناطیس گویند . 

18

فرو مغناطیس چیست ؟ اجسامی که خواص آهنربایی از خود نشان می دهند دارای خاصیت یا آهنربایی هستند از جمله ی این مواد آهن و آلیاژهای هستند که به آن ها مواد فرو مغناطیس گویند . 

19

مولکول مغناطیس را تعریف کنید ؟ به ذرات مغناطیسی مولکولهای مغناطیس نیز می گویند .

20

اجسام غیر مغناطیس چیست ؟ برخی از اجسام تقریباً خاصیت مغناطیسی ندارند این اجسام را اجسام غیر مغناطیسی گویند . 

21

چرا اجسام در حالت عادی مغناطیس نیستند ؟ چون در حالت عادی مولکولهای مغناطیس در آن جسم هم جهت نبوده و میدان مغناطیس یکدیگر را خنثی می کنند . 

22

اجسام از نظر مغناطیس در طبیعت بر چند نوع اند ؟ مغناطیسی – غیر مغناطیسی 

23

چگونه می توان به وسیله ی مالش آهنربای مصنوعی ایجاد می کنند ؟ هنگامی که جسم مغناطیس شده به سطح یک آهن مغناطیس نشده مالش داده شود میدان مغناطیسی ؛ مولکولهای آهن را مرتب می کند و آهن مغناطیس می شود .

24

 

 

چگونه می توان به وسیله ی جریان الکتریکی آهنربا تولید کرد ؟ اگر سیمی را به دور یک قطعه آهن مغناطیس نشده بپیچیم و دو سر آن را به یک منبع ولتاژ DC وصل کنیم ، جریان الکتریکی میدان مغناطیسی تولید می کند و باعث  منظم شدن مولکولهای مغناطیسی آهن می شود .  

25

مغناطیس دائم چیست ؟ اگر یک جسم مغناطیس شده خاصیت مغناطیسی خود را برای مدت طولانی حفظ کند  به آن مغناطیس دائم می گویند .  مثال :{ آهن سخت، فولاد} 

26

مغناطیس موقت چیست ؟ اگر جسم مغناطیس خاصیت مغناطیسی خود را به سرعت از دست بدهد مغناطیس موقت می گویند. مثال:{آهن نرم} 

27

دیا مغناطیس چیست ؟ موادی که فقط به مقدار خیلی جزئی از آهن دفع می شوند مواد دیا مغناطیس   می گویند . مثال:{روی ، نمک ، طلا و جیوه} 

28

آهنربای مصنوعی چیست ؟ آهنربایی که طبیعی نبوده و بوسیله ی مالش یا جریان الکتریکی ساخته می شود .

29

آهنربای مصنوعی به چند روش ساخته می شوند ؟ مالش – جریان الکتریکی 

30

روشهای از بین بردن خاصیت مغناطیسی اجسام را نام ببرید ؟ ضربه ی سخت – گرما – جریان الکتریکی متناوب 

31

چگونه می توان بوسیله ی ضربه ی سخت خاصیت مغناطیسی را از بین ببریم ؟ اگر به یک آهنربا ضربه ی سختی وارد کنیم ، نیروی وارد شده مولکولها را به شدت تکان می دهد و باعث به هم خوردن نظم و ترتیب آنها می شود . گاهی اوقات لازم است ضربه چند بار تکرار کنیم . 

32

چگونه می توان بوسیله ی گرما خاصیت مغناطیسی را از بین برد ؟ گرما آهنربا را گرم کنیم ، انرژی حرارتی باعث نوسان مولکولهای مغناطیسی می شود و نظم آهنا را به هم می زند .

33

چگونه می توان بوسیله ی جریان الکتریکی خاصیت مغناطیسی را از بین برد ؟ اگر مغناطیس را در میدان مغناطیسی قرار دهیم که جهت آن به سرعت تغییر می کند ، نظم مولکولها به هم می خورند زیرا مولکولها می خواهند از میدان پیروی کنند ، میدان مغناطیسی متغییر را می توان بوسلیه ی یک جریان متناوب تولید کرد .

34

میدان مغناطیسی زمین را تعریف کنید؟ زمین جرمی چرخنده است و در اطراف خود میدان مغناطیسی تولید می کند. در واقع در مرکز آن مغناطیس قرار گرفته که قطب S آن در نزدیکی قطب شمال جغرافیایی و قطب N آن در نزدیکی قطب جنوب مغناطیس است . 

35

میدان مغناطیسی چیست ؟ فضایی را که در آن آهنربا بر اجسام مغناطیسی  اثر می گذارد میدان مغناطیسی می گویند .   

36

خطوط نیرو یا فلو چیست ؟ خطوطی که قطب N آهنربا به طرف S آهنربا به صورت جهتگیری شده حرکت می کنند و میدان مغناطیسی را نشان می دهند فلو می گویند .

37

چگونه می توان خطوط فلو را مشاهده کرد ؟ وجود خطوط نیرو با پاشیدن براده های آهن بر یک سطح صاف و قرار دادن آهنربایی در زیر آن معلوم می شود . 

38

جهت خطوط فلو را مشخص کنید ؟ از N به S است . 

39

نامهای دیگر خطوط نیرو یا فلو را بنویسید ؟ شار مغناطیسی – جریان مغناطیسی 

40

آثار مغناطیس را بر هم بنویسید ؟ قطب های همنام یکدیگر را دفع و قطب های غیر همنام یکدیگر را جذب می کنند .

41

پوشش مغناطیسی چیست و یک کاربرد آنرا بنویسید ؟ استفاده مواد مغناطیسی در اجسام خطوط نیرو به راحتی از آن عبور کرده و اثرات مخربی در داخل آن جسم ایجاد نمی شود . این عمل را پوشش مغناطیسی می گویند . مانند : ساعاتی که بوسیله ی اجسام مغناطیسی پوشش داده می شود . 

42

رلوکتانس چیست ؟ مخافلت در مقابل عبور خطوط نیرو یا فلو را رلوکتانس می گویند .

43

چه نوع جریانی میدان مغناطیسی  ایجاد می کند و چه نوع الکتریسیته ی میدان مغناطیس نمی کند ؟ الکتریسیته ی ساکن میدان مغناطیسی ایجاد نمی کند ولی الکتریسیته ی جاری میدان مغناطیس ایجاد می کند . 

44

چرا الکتریسیته ی ساکن نمی تواند میدان مغناطیسی ایجاد کند ؟ چون الکترونها با چرخش های وضعی مخالف هم میدان مغناطیسی یکدیگر را خنثی می کنند . 

45

چرا جریان با الکتریسیته ی جاری میدان مغناطیسی ایجاد می کند ؟ برای اینکه الکترون ها در یک جهت حرکت کرده و میدان مغناطیسی آنه با هم جمع شده و میدان مغناطیسی قوی ایجاد می شود .

46

ماکسول چیست ؟ یک خط فلو یا شار مغناطیسی را ماکسول می گویند .

47

وبر چیست ؟ ( ده به توان هشت ) ماکسول را وبر می گویند .           واحد wb100000000                              

48

چگالی میدان مغناطیسی چیست ؟ عبارت است از تعداد خطوط نیرویی که از واحد سطح عبور می کند. 

49

قانون دست راست را برای تعیین جهت میدان عبوری از یک سیم را شرح دهید . انگشت های دست راست را به دور سیم بپیچیم به طوری که انگشت شست در جهت جریان قرار بگیرد و بسته شدن بقیه ی انگشتان جهت میدان مغناطیسی را نشان می دهند.

50

چگالی میدان در اطراف یک سیم پیچ به چه عاملی بستگی دارد ؟ جریان هرچقدر شدتش بیشتر باشد چگالی میدان بیشتر است . 

51

چگالی میدان در اطراف یک سیم چگونه است توضیح دهید. چگالی میدان در نزدیکی میدان بیشتر است و هر چقدر از سیم دور شویم چگالی میدان کمتر می شود. 

52

دو سیم حامل جریان مخالف از نظر مغناطیسی چه اثری بر هم دارند ؟ همدیگر را دف

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->

تاريخ : شنبه 5 اسفند 1391برچسب:, | 15:36 | نویسنده : علی درویش زاده شهرکی |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.